تفریحی
همه چیز درباره عینک‌های خوش‌تیپی +قیمت
نوشته شده توسط مهدی در ساعت 16:6

وسط آن همه نوري که از خورشيد به زمين مي‌رسد، يک پرتو قوي از امواج فرابنفش هم وجود دارد که کارش، فرو رفتن در قرنيه و درآوردن اشک شماست! اين امواج تا سال 1752 ميلادي، تلفات چشمي مي‌داد! تا اين‌که در اين سال، يک بابايي به نام «جيمز اسکات» دورِ دوتا شيشه دودي را يک تکه سيم پيچيد و اين‌طوري سند اولين عينک آفتابي را به اسم خودش زد! از آن سال به بعد، خيلي‌ها از اين اختراع استفاده کردند؛

يک عده به خاطر مد و قيافه گرفتن، يک عده‌ هم به خاطر سلامت چشم‌شان. خلاصه اين‌که، عينک آفتابي وسيله مفيدي است که گاهي استفاده از آن ضروري مي‌شود. اما پناه بردن به انواع غيراستاندارد و تزئيني آن يک اشتباه اساسي است.

 
 
چون اين عينک‌هاي الکي، فقط شدت نور را کم مي‌کنند و باعث مي‌شوند مردمک چشم براي بهتر ديدن، گشاد شود و اين‌طوري چند برابر حالت عادي، امواج فرابنفش به چشم‌تان وارد مي‌شود. اگر مي‌خواهيد دنيا را بدون رنگ آبي، احتمالا پلاريزه و البته کمي ملايم‌تر و از پشت يک عينک شيک ببينيد، با بسته اطلاعاتي ما همراه شويد.
چه فريمي به من مي‌آيد؟

فريم عينکي که به ترکيب صورت و رنگ پوست نيايد، اصولا انتخاب بد و بي‌خودي بوده است! نکات زير را از ما داشته باشيد:

اگر صورت‌تان گرد است، مثل قرص ماه! برويد سراغ فريم‌هاي مستطيلي که حسابي به روي ماه‌تان مي‌نشيند.

اگر صورت‌تان بيضي است، بايد به شما تبريک بگويم! صورت‌ بيضي، بهترين حالت و فريم براي انتخاب عينک است. چون به صورت‌هاي بيضي همه نوع فريم و قاب عينک مي‌آيد و شما مي‌توانيد هر فريمي را که دوست داريد، انتخاب کنيد. فقط ترجيحا از عينک‌هايي که فريم و قاب ظريفي دارند، استفاده نکنيد.

اگر وقتي رفقا به شما از ديد 3بعدي نگاه مي‌کنند، ياد مکعب يا مکعب مستطيل مي‌افتند! فريم‌هاي بيضي بهترين انتخاب براي شما است. چون انحنا و حالت خميدگي که اين عينک‌ها دارند باعث مي‌شود که صورت شما از حالت مربع شکل خارج شود.

اگر پوست‌تان سفيد است پيشنهاد ما اين است که از رنگ‌هاي جيغ مثل قرمز، قهوه‌اي استفاده کنيد. البته آبي و مشکي هم بدک نيستند.

اما اگر پوست‌تان تيره است بهتر است از رنگ‌هايي مانند سفيد، مشکي و خاکستري استفاده کنيد... اگر هم خيلي به اين مسائل اهميت مي‌دهيد، بهترين کار، انتخاب فريم همرنگ موهايتان است.

عينک آفتابي قرار است چشمان شما را در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت کند. بر اين اساس، فريم‌هاي ساده يک ايراد ساده دارند؛ خيلي‌ها مي‌گويند شدت پرتو فرابنفشي که از کنار عينک به چشم مي‌رسد، آن‌قدر زياد است که گاهي انگار نه انگار که عينک زده‌ايد. اگر چشم‌هايتان خيلي حساس است، از فريم‌هايي که به «کمربندي» معروف است، استفاده کنيد. اين فريم‌ها کاملا روي قوس صورت مي‌نشينند.

دوستان عزيزي که 365 روز سال بايد عينک طبي روي صورت‌تان باشد، غصه نخوريد. اگر دوست داريد عينک آفتابي هم استفاده کنيد، 2 راه حل وجود دارد:

دنبال شيشه‌هاي آفتابي متحرک بگرديد که با گيره‌شان روي لنز طبي نصب مي‌شوند و يا اين‌که برويد يک عينک آفتابي انتخاب کنيد و بدهيد لنزش را طبي - دودي کنند. البته تا آن‌جا که ما خبر داريم، همه نوع فريم آفتابي، لنزش قابل تبديل به طبي نيست. پس قبل از انتخاب حتما اين را از فروشنده بپرسيد تا بعدها به دردسر نيفتيد.

 
از چه لنزي استفاده کنم؟

بستگي دارد کدام يکي را طالب باشيد. تنها موردي که واجب است

و ربطي به طالب بودن يا نبودن شما ندارد، uv بودن لنز است.

جاذب فرابنفش (UV protect): اين ويژگي اصلي يک لنز آفتابي است. يعني داداش من، اگر لنزت uv نباشد، انگار عينکي روي چشم‌هايت نيست! لنز uv بايد قدرت جذب 99 تا 100 درصد اشعه فرابنفش را داشته باشد.

بلوک مادون قرمز: اين لنزها تا 90درصد پرتو مادون قرمز را جذب مي‌کنند. اما اين‌کارشان فقط چشم را از داغ شدن نجات مي‌دهند. چون مادون قرمز ضررش فقط انتقال گرما به چشم است.

بلوک نور آبي: اين لنز‌ها رنگ‌شان زرد يا کهربايي است و چون نور آبي را جذب مي‌کنند، قدرت تفکيک بيشتري به چشم مي‌دهند. راست کار رانندگي در مه، اسکي، خلباني و خلاصه‌ کارهاي دقيق است.

پلاريزه: وقتي خورشيد به زمين و اشياء روي آن مي‌تابد، مقداري از آن بازتاب مي‌کند و برمي‌گردد که در همين مسير، مقداري‌اش هم مي‌رود در چشم ما و باعث خيرگي يا در حالت شديدش کوري موقت مي‌شود. لنزهاي پلاريزه، اين نور منعکس شده را جذب مي‌کنند تا وارد چشم شما نشوند.

آينه‌اي: لايه‌اي نازک از فلز روي لنز قرار مي‌دهند تا خاصيت آينه‌اي پيدا کند و اين‌طوري نور خورشيد را منعکس کند تا کمتر وارد چشم شود. بيشتر قهرمانان فيلم‌هاي اکشن از اين عينک‌ها استفاده مي‌کنند!

سايه روشن: اين لنزها وقتي به کار مي‌روند که شما هم مي‌خواهيد شدت نور کم باشد، هم روزنه‌اي براي ديد طبيعي وجود داشته باشد. معمولا نيمه بالايي لنز را تيره‌تر و نيمه پاييني آن را روشن مي‌سازند، براي همين به درد روزهاي برفي يا به درد دريا نمي‌خورند.

فتوکروميک: همين لنزهاي 2رنگ طبي‌اند که کمي تا قسمتي نقش عينک آفتابي را هم بازي مي‌کنند. اين لنزها جاذب فرابنفش هستند اما چون شدت نور عبوري از آن‌ها خيلي زياد است، معمولا به عنوان لنز آفتابي استفاده نمي‌شوند.

تست لنز هنگام خريد

90 درصد عينک آفتابي، لنزش است! چند ترفند ساده وجود دارد که مي‌توانيد در محل، به اصلي يا به درد نخور بودن لنز پي ببريد!

عينک را جلو چشمتان بگيريد و به يک شکل مستطيلي مثل موزائيک کف مغازه نگاه کنيد. حالا عينک را در جهات مختلف جابه‌جا کنيد. اگر خطوط را در همه حالت‌ها يکنواخت ديديد و مثلا مستطيل تبديل به ذوزنقه، بيضي يا مثلث! نشد، لنزتان به درد بخور است. اما اگر خطوط درهم رفتند و موزائيک را شبيه تابلو رعايت حق تقدم ديديد، جنس از بيخ به‌درد نخور است! البته همه اين‌ها درصورتي است که چشم خودتان به صورت طبيعي، همه چيز را باباغوري نبيند!

براي تست پرتوفرابنفش يا همان خاصيت uv، فروشگاه‌ها دستگاه تست دارند اما روش‌هاي ساده‌تري هم وجود دارد. ساده‌ترين راه اين است که از يک کنترل تلويزيون استفاده کنيد؛ کنترل کولرگازي هم باشد، فرقي نمي‌کند. روش کار اين است که کنترل را پشت لنز بگيريد و سپس يک دکمه را فشار دهيد. اگر کنترل عمل کرد و فرماني به دستگاهش داد، يعني جنس مورد نظر بنجل تشريف دارند و شما بايد سريعا مغازه مورد نظر را ترک کنيد!

مَزَنه بازار

جالب است بدانید گران‌ترين عينک آفتابي جهان با قيمتي کمتر از 400 هزار دلار (800 ميليون تومان) براي برند «دي اند جي» است. 

اگر عينک را به اسم چيني به شما بفروشند، قيمتش از 20هزار تومان شروع مي‌شود تا 60هزار تومان که در بين اين‌ها جنس خوب هم پيدا مي‌شود. بعضي از عينک‌ها گارانتي دارند. بعضي‌ها هم که خانواده‌دارتر هستند، شناسنامه دارند که اطلاعات فني عينک در آن آمده است. عينک‌هايي که با مارک‌هاي معروف در ايران عرضه مي‌شود، معمولا کپي‌هاي تحت ليسانس هستند چون عينک‌هاي اصل، قيمت‌هاي خيلي بالايي دارند. اين جدول مارک‌هاي معتبري است که اگر پاساژهاي شهر را بگرديد بهشان برمي‌خوريد. البته همان‌طور که مستحضريد، قيمت‌ها به نوسان دلار هم بستگي دارد!

مارک حدود قيمت

(هزار تومان)

Vinli 70-180

Ray Ban 70-220

Adidas 80-250

Police 100-250

Vogue 100-250

Bulgari 145-380

Versace 180-400


:: موضوعات مرتبط: دنیای مد، عینک، سرگرمی ها، مطالب آموزنده، ،
:: برچسب‌ها: تک بال, عینک خوش تیپی, مد, لباس, فشن, تکبال, عینک دودی, عینک آفتابی, عینک مناسب, عینک, تفریحی, سرگرمی, آموزشی, آموزنده, عکس, خوش تیپ شدن,

صفحه قبل 1 صفحه بعد