تفریحی
چرا بیدار شدن از خواب سخت ترین کار جهان است؟
نوشته شده توسط مهدی در ساعت 1:41

خوابهمه ما برای بیدار شدن در هنگام صبح احتیاج به كمك داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد و بعضی دیگر هم تا یك فنجان بزرگ چای یا فهوه غلیظ ننوشند نمی‌توانند خود را از بستر گرم و نرم رختخواب رها كنند.

حدود 62 درصد از مردم بین 15 دقیقه تا یك ساعت زمان احتیاج دارند تا به طور كامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام كارهای روزانه خود شوند.

 بدن انسان به شدت به یكنواختی و برنامه‌ریزی علاقه دارد. علت بسیاری از خستگی‌ها در هنگام صبح این است كه ما برای خواب خود برنامه مشخصی نداریم. یعنی در ساعت مشخصی به رختخواب نمی‌رویم و در زمان مشخصی هم از خواب بیدار نمی‌شویم. این در حالی است كه بدن دارای یك ساعت طبیعی بسیار دقیق است كه از چند ساعت قبل از بیدار شدن به تدریج بدن را برای این كار آماده می‌كند.
 
دوباره نخوابید:

اكثریت آدم‌ها بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت دكمه روی آن را فشار می‌دهند تا بین 10 تا 20 دقیقه دیگر بخوابند اما به اعتقاد كارشناسان این بدترین كاری است كه یك نفر ممكن است در هنگام صبح انجام دهد. علت این موضوع را باید در نیاز بدن به ساعات قبل از بیداری جست‌وجو كرد كه در آن ما برای بیدار شدن از خواب آماده می‌شویم. در حین ساعات آماده‌سازی خواب انسان سبك‌تر می‌شود تا بتواند راحت‌تر از خواب بلند شود.

اما اگر شما بعد از بیدار شدن، باز هم بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت، آن را خاموش كرده و بخوابید، ممكن است خواب شما عمیق شده و باز هم به مراحل قبل از آماده‌سازی بازگردید. شما قرار نیست در حین خواب عمیق از خواب بیدار شوید، بلكه خواب شما باید به تدریج سبك شده و سپس در مرحله آخر آماده‌سازی چشمان خود را باز كنید.
 
نور را به خانه دعوت كنید:

بیدار شدن و خوابیدن‌های مكرر در هنگام صبح تنظیم بدن را به هم می‌ریزد و حتی ممكن است باعث شود شما در كل روز احساس كسلی، سرگیجه، ناهوشیاری و خواب‌آلودگی داشته باشید. به همین دلیل كارشناسان معتقدند، بهتر است ساعت خود را درست در زمانی تنظیم كنید كه تصمیم دارید از خواب بلند شوید و به این ترتیب دیگر نتوانید به خودتان وقت اضافه برای خوابیدن بدهید.

همچنین بهتر است به محض بیدار شدن از خواب، پرده‌های خانه را كنار بزنید تا نور آفتاب به داخل اتاق‌تان وارد شود. نور آفتاب به طور طبیعی ساعت داخلی را به كار می‌اندازد و به بدن اعلام می‌كند كه هنگام صبح فرا رسیده است.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی های پزشکی، ،
:: برچسب‌ها: تکبال, خواب سنگین, خواب شبانه, اختلال خواب, خواب, نور, سرگیجه, خواب‌آلودگی, هوشیاری, صبح, ساعت خواب, کسل, تک بال, takbal,
چگونه با عرق تابستانی کنار بیاییم؟
نوشته شده توسط مهدی در ساعت 1:33

عرق سوزشدنیکی از طبیعی ترین واکنش های بدن در برابر گرما و تحرک و البته خنک نگه داشتن دمای بدن، عرق کردن است.

بدن ما دو نوع عرق تولید می کند؛ «اکرین» که عرق بی رنگ و بی بویی است و روی پوست تمام بدن ترشح می شود و نقش حیاتی تنظیم دمای بدن را خصوصا زمانی که تحرک زیادی داریم، به عهده دارد.

نوع دوم، عرق «آپوکرین» است که مایعی غلیظ تر است و از غدد نواحی زیر بغل و دست و پا ترشح می شود.

عرق بدن که از غدد ترشح کننده درون پوست تولید می شود، برای خنک کردن بدن است. در واقع هنگامی که این آب به آرامی از روی پوست بدن تبخیر می شود،

با گرفتن گرمای بدن، پوست را خنک می کند ولی آنچه موجب می شود عرق، بوی بد به وجود بیاورد، باکتری هایی است که روی سطح پوست زندگی می کند.

عرق بدن ماده بوداری محسوب نمی شود، اما اگر مدت طولانی روی سطح پوست باقی بماند، باکتری هایی که به صورت طبیعی روی پوست وجود دارد، در اثر واکنش های شیمیایی، بوی بد بدن را به وجود می آورد.

نقش تغذیه در تعریق:
 
برخی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز می تواند روی بوی بد عرق تاثیرگذار باشد و موجب افزایش و تغییر در بوی آن شود، همچنین بعضی بیماری ها مانند تب مالت باعث بوی بد عرق افراد می شود.

کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین دار با تحریک غده ترشح کننده آپوکرین در ایجاد بوی بدن بدن تاثیر دارد. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح کننده اکرین را فعال می سازد که باعث رقیق تر شدن عرق آپوکرین می شود.

در فصل تابستان سعی کنید همیشه همراه خود شیشه آب یا آبمیوه داشته باشید و مدام مایعات بنوشید. حتی اگر احساس تشنگی هم نمی کنید نوشیدن دائمی مایعات را فراموش نکنید.

اگر تعرق زیادی دارید و از بوی عرق بدنتان در عذاب هستید، حتما حجم غذا را در هر وعده کاهش داده و تعداد وعده ها را افزایش دهید.

از مصرف غذاهایی مانند غذاهای گوشتی که حاوی پروتئین زیاد است ، اجتناب کنید چون این غذاها حرارت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

همچنین سعی کنید آرام باشید و از انجام فعالیت های پرتحرک در ساعات گرم تر روز خودداری کرده و در عوض این گونه فعالیت ها را به ساعات خنک تر روز که معمولا بین ساعت چهار تا هفت صبح است، موکول کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت و زیبایی، دانستنی های پزشکی، ،
:: برچسب‌ها: تکبال, عرق سوزشدن, عرق کردن, تابستان, جلوگیری ازعرق کردن, پیشگیری ازعرق کردن, تک بال, مایعات, عرق, نقش تغذیه درتعرق, آپوکرین, اکرین, takbal,
والدین با کودک شب ادرار چه کنند؟
نوشته شده توسط مهدی در ساعت 1:4

کودکپدیده‌ی شب ادراری در بعضی از کودکان رخ می دهد، پزشکان به والدین توصیه می‌کنند تا با مهربانی با کودک برخورد نمایند تا او بتواند این عادت را ترک نماید.

والدینی‌ که کودکی دارند که دچار شب‌ادراری است می‌بایست سعی کنند تا نقش حمایتی درباره ی کودک داشته باشند.

گفتنی است ابتدا باید کنترل شود که آیا کودک مشکلاتی در زمینه‌ی مجاری ادراری دارد یا خیر

چنانچه مشکل فیزیکی نداشته باشد معمولا مشکل روانی است.

بررسی ها نشان می‌دهند عدم دادن مقدار زیاد آب به کودک در شب و همینطور پاداش دادن به کودک چنانچه درشبهایی که  موفق شدشب ادراری نداشته باشد، همینطور هوشیار بودن در طول شب و همراهی کودک برای رفتن به دستشویی و صحبت و داستان‌های زیبا برای او تعریف کردن و بویژه در شب‌های طوفانی در کنار او خوابیدن می تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد.


برای راحتی کار والدین ، پزشکان توصیه می‌کنند تا از ملحفه‌های ساده و تشک‌های قابل شستشو‌ برای کودک استفاده کنند و هرگز کودک را دعوا نکنند وتنش هاي موجود در خانه و یا مدرسه کودک را کاهش دهند.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی های پزشکی، بی قراری وگریه کودکان، ،
:: برچسب‌ها: تکبال, شب ادراری, کودکان, نوزاد, بیماری, تک بال, والدین, کودک, آب, پیشگیری ازشب ادراری, دستشویی, کودکانه, داستان, takbal,
همه چیز راجع به استخوان های جوش خورده و نخورده
نوشته شده توسط مهدی در ساعت 12:56

یكی از بدترین دردهایی كه بعد از درد زایمان یا به دلیل سنگ كلیه هر فردی ممكن است تجربه كند، دردهای ناشی از شكستگی استخوان‌ها در هر جای بدن است. این اتفاق معمولا بعد از سقوط رخ می‌دهد، ولی خیلی از ما ممكن است نفهمیم بعد از سقوط كردن، دچار شكستگی استخوان شده‌ایم.

این اشتباه بخصوص در نواحی تحتانی یا مچ پا بیشتر بروز می‌كند. چون در این موارد شاید به این فكر كنیم كه استخوان نشكسته، فقط پیچ خورده یا یك آسیب مختصر در تاندون‌های آن ناحیه پیش آمده است.

 ولی زمانی كه بعد از مدتی كوتاه ناحیه دردناك ورم كرد، تغییر رنگ داد و به شكلی دردناك شد كه دیگر قادر به حركت دادن آن نشدیم، باید مطمئن باشیم شكستگی رخ داده است. گفت‌وگوی روزنامه جام جم با دكتر مصطفی نجاتیان، فیزیكال‌تراپیست و رئیس كلینیك توانبخشی مركز قلب تهران را در این باره می خوانید:

استخوان‌های دیرجوش

اگرچه بیشتر افراد شكستگی را تجربه كرده‌اند، ولی در میان آنها كسانی هم بوده‌اند كه بعد از این اتفاق حتی مجبور به انجام عمل جراحی شدند، چون استخوان شكسته شده یا بعد از فرآیند گچ‌گیری درست جوش نخورده یا اصلا جوش نخورده است.

این نظر دكتر مصطفی نجاتیان، فیزیكال‌تراپیست و رئیس كلینیك توانبخشی مركز قلب تهران  می‌گوید: روند جوش‌خوردن استخوان ممكن است مشكلاتی به همراه داشته باشد و جوش‌خوردن درست صورت نگیرد. در این میان ممكن است استخوان بد یا دیر جوش بخورد یا اصلا جوش نخورد.

یعنی وقتی می‌گوییم یك استخوان بد جوش خورده كه فرآیند ترمیم انجام شده، ولی ممكن است این جوش‌خوردن به همراه اختلالاتی باشد. یعنی راستایی كه استخوان قبلا داشته، دیگر ندارد و ممكن است كج شده باشد. این استخوان در عملكرد فرد اختلال ایجاد خواهد كرد.

معمولا در اندام فوقانی جوش‌خوردن استخوان سه تا چهار هفته و در اندام تحتانی كه وزن را تحمل می‌كند، شش تا هشت هفته جوش‌خوردن استخوان طول می‌كشد. بر حسب آناتومی استخوان و نوع شكستگی زمان بهبودش مشخص است.

 اگر این زمان به درازا بكشد به چند دلیل است؛ یكی این كه فرد از نظر بافتی دچار مشكل شده یا قطعات استخوان درست سر جایشان قرار نگرفته باشد، یا فرد بی‌حركتی را رعایت نكرده باشد، یا قطعه بافت نرمی استخوان شكسته قرار گیرد و این باعث شود دیر جوش بخورد. همچنین ممكن است خونریزی‌هایی در آن قسمت انجام شود و ترمیم استخوان دیر صورت بگیرد.

بیماری‌های مقصر

با این حال نباید از بیماری‌های مختلف و اضافه شدن آنها به دلایل دیر جوش خوردن استخوان‌ها غافل بود. گاهی سن بالا، مصرف سیگار، كم‌خونی‌های شدید، دیابت، بیماری‌هایی مثل راشیتیسم كه مشكلات جذب كلسیم دارند، عفونت‌ها، كورتون‌ها، داروهای ضد انعقادی مثل وارفارین همگی می‌توانند منجر به دیر جوش خوردن استخوان‌ها شوند.

در بعــــــضی استخوان‌ها هم به صورت ذاتی خون بخوبی جریان ندارد؛ مثل استخوان ران. اگر اینها دچار شكستگی شوند، ممكن است با مشكلات جدی‌تری روبه‌رو شوند. در برخی استخوان‌ها مثل درشت‌نی هم جریان خون متوسط است و اگر شكستگی شدید و بافت نرم هم آسیب‌دیده باشد، خیلی دیر جوش خواهد خورد.

فقط جراحی

اما در میان این دلایل اگر استخوانی بد جوش خورد، درست جا نیفتاده است. دكتر نجاتیان در این مورد مثالی می‌زند و می‌گوید: مثل استخوان ترقوه كه وقتی دو سر شكسته‌اش از هم جدا شود، اشكال زیادی برای عضو شكسته ایجاد نمی‌كند و كاركردش را انجام می‌دهد، ولی همیشه این‌طور نیست. مثلا ممكن است استخوان ساق بشكند و بد جوش بخورد.

 این باعث می‌شود در آن استخوان تغییر طول ایجاد شده و پای فرد كوتاه شود. در این موارد مجبوریم استخوان را با جراحی دوباره بشكنیم و قطعات شكسته را در شرایط مناسب قرار دهیم. بنابراین مهم است استخوان كدام ناحیه از بدن بد جوش خورده است. اگر هم خونریزی در آن ناحیه ایجاد شده باشد و توده‌ای در ناحیه ایجاد كند، مجبوریم بافت را شكافته و استخوان‌ها را به طور مجدد سر به سر كنیم.

پیوند استخوان، تنها چاره استخوان‌های جوش نخورده

با این حال به عقیده این فیزیكال‌تراپ گاهی اوقات برای عضوی كه دیر جوش می‌خورد و سر به سر هم هست، ولی فرد را دچار مشكلات و ناتوانی كرده، می‌توان از فیزیوتراپی و تحریكات الكتریكی یا دیاترمی استفاده كرد.

 یا حتی اگر فرد به دلیل كم‌خونی دچار این مشكل شده باشد، از روش‌های فیزیوتراپی كه باعث افزایش گردش خون می‌شود، استفاده می‌كنیم. گاهی حتی ممكن است از پیوند استخوان استفاده شود. چون ممكن است با همه اقدامات، دو سر شكسته به هم نرسد. در این موارد از لگن یك تكه استخوان برداشته و آن را در آن منطقه قرار می‌دهند.

اما یك نكته را نباید نادیده گرفت كه ممكن است حتی در نتیجه سقوط، شكستگی اتفاق نیفتد و پا فقط پیچ بخورد. ولی خیلی از پزشكان معتقدند درمان این پیچ خوردگی هم گچ گرفتن است.

پیچ خوردن مچ پا خیلی شایع است. این ناحیه منطقه خاصی است به دلیل آن كه وزن روی آن قرار می‌گیرد. گاهی حتی این عضو دچار شكستگی نشده، ولی فقط یك كشیدگی را تجربه می‌كند كه ما آن را ثابت می‌كنیم و گچ می‌گیریم، چون فشار زیادی روی این ناحیه است و با كوچك‌ترین اتفاقی دوباره آسیب می‌بیند.

زمانی كه پزشك می‌گوید روی پا به هیچ وجه وزن نیاید یا وزن صد درصدی روی این ناحیه قرار نگیرد باید به طور كامل رعایت شود. تحمل وزن روی این عضو بایدكم كم انجام شود. یكی از مشكلات دیر جوش خوردن این ناحیه این است كه خود فرد تمام این مسائل را رعایت نكرده است.

فیزیوتراپی؛ مهم‌ترین خط درمان

زمانی كه عضوی می‌شكند، رعایت دستورهای پزشك برای او الزامی است. خیلی اوقات استخوان فرد می‌شكند و بعد از گچ‌گیری پزشك می‌گوید ناحیه شكسته شده باید شش تا هشت هفته در گچ بماند. ولی بیمار كلافه می‌شود و خودسرانه گچ را باز می‌كند. بعد از چند روز هم دوباره درد و ورم پا را تجربه می‌كند.

این روند، درمان را به اختلال می‌كشاند. برای همین نباید به دلیل محدودیت‌هایی كه گچ به وجود می‌آورد، آن را خودسرانه باز كرد. نكته دیگر این كه وقتی عضوی گچ گرفته شده و باز می‌شود، اگر ببینیم عضو همچنان ورم دارد و دردناك است یا فعالیت مفصلی‌اش بسیار مختل است، می‌فهمیم عضو همچنان بهبود نیافته است.

نكته مهم دیگر این است كه بعد از باز‌كردن گچ، بیمار نیاز مبرم به جلسات فیزیوتراپی دارد. متاسفانه خیلی از پزشكان این مورد را به بیمار تاكید نكرده و آن را به دست بیمار می‌سپارند. در حالی كه او هم هیچ آشنایی با این نكته ندارد كه استخوانی كه ترمیم پیدا كرده برای تحرك اندام و فعالیت عادی نیاز به این روند درمان دارد.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی های پزشکی، ،
:: برچسب‌ها: تکبال, شکستگی استخوان, مفصل, رباط, استخوان, استخوان‌های دیرجوش, سقوط, شکستگی, پیچ خوردگی, تاندون, آناتومی, وارفارین, دیابت, كم‌خونی‌های شدید, سیگار, راشیتیسم, كورتون‌ها, عفونت, ترقوه, فیزیوتراپی, ,
چگونه خواب راحتی داشته باشیم؟
نوشته شده توسط مهدی در ساعت 12:14

خواب.خواب راحت.راه های خواب راحت.خواب شبانه.اختلال خواب

عواملی وجود دارند که باعث شده‌اند خواب راحت را از ما بگیرند، دراین باره محققان برای بهبود کیفیت خواب روش های گوناگونی را ارائه داده‌اند.

مردم چین روزانه به طور متوسط 8 ساعت و 50 دقیقه می‌خوابند، اما تقریبا نیمی از آن‌ها پس از بیدار شدن احساس بی حالی و کسلی می‌کنند.

این گزارش بر روی عادت‌های خواب مردم چین پژوهش‌هایی را انجام داده است که بر پایه پژوهش‌هایی در ماه نوامبر و دسامبر است و به صورت تصادفی در 20 شهر، شهرستان و روستا بر روی گروهی از خانواده ها انجام شده است.

نتایج این پژوهشها نشان داد که 55 درصد پاسخ دهندگان به دلیل تاثیراتی که از فشارهای کاری بر آن ها وارد می‌شود، خواب راحتی ندارند و روش‌های گوناگونی را به منظور بهبود کیفیت خواب خود انجام داده‌اند.

«چین شیاومینگ» معاون انجمن پزشکی دکترهای چینی و پشتیبان مالی این تحقیقات گفت:  این بررسی‌ها نشان داد که مردم در بخش های جنوبی و غربی چین نسبت به قسمت‌های شمالی و شرقی آن و همچنین مجردها نیز نسبت به زوج‌ها خواب بهتری دارند.

بر اساس نتایج این پژوهش‌ها همچنین مردها در مقایسه با زنان و مردم روستایی در مقایسه با همتایان شهری کیفیت خواب بهتری دارند.

با توجه به تاثیرات منفی رسانه‌ها بر خواب، پژوهش‌ها نشان دادند که 67.1 درصد مردم از تلفن‌های همراه و رایانه‌ها پیش از خواب استفاده می کنند، و 43.2 درصد نیز پس از نیمه شب و بازی‌های آن لاین و گفت‌و‌گو با تلفن همراه به رختخواب می‌روند که این‌ها همه عواملی برای خواب نامناسب هستند.

با تاکید بر متوسط مدت زمان خواب، این گزارش‌ها از مردم می‌خواهد تا از استفاده بیش از حد شبکه‌های آن لاین و بازی‌های کامپیوتری اجتناب کنند و به جای آنها به موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش دهند و از ماساژ و خواب کوتاه برای تقویت کیفیت خواب خود استفاده کنند.



:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزنده، سلامت و زیبایی، دانستنی های پزشکی، ،
:: برچسب‌ها: تک بال, اختلال خواب, تکبال, خواب شبانه, چین, پژوهش, رسانه, گوشی, تلفن, بازی آنلاین, چت روم, روستا, راهکارخواب راحت, takbal,
مصرف موضعی كافئین از ریزش مو جلوگیری می کند
نوشته شده توسط مهدی در ساعت 19:42

نتایج اولیه تحقیقات در آلمان نشان می دهد كه مصرف موضعی كافئین می تواند از ریزش مو جلوگیری نماید. مکانیسم احتمالی این اثر مربوط به نقش کافئین در مهار عوامل اصلی ریزش مو از جمله هورمون دی هیدروتستوسترون و آنزیم فسفودی استراز می باشد.


نتایج مطالعات این پژوهشگران تا این مرحله بر روی مدل های آزایشگاهی بوده و مشخص نموده است كه مصرف موضعی كافئین با مهار اثرات هورمون دی هیدروتستوسترون از ریزش مو جلوگیری می كند.

متخصصان معتقدند که شایع ترین عامل ریزش مو ژنتیک بوده و در مردان شایع تر است.
این تیم تحقیقاتی امیدوار است نتایج این بررسی و استفاده از کافئین در داروهای موضعی و شامپوها بتواند روش های نوینی را برای درمان ریزش مو به جامعه پزشکی ارایه دهد.

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت و زیبایی، آرایشی و زیبایی، دانستنی های پزشکی، ،
:: برچسب‌ها: takbal, پزشکی, ریزش مو, تک بال, کافئین, قهوه, نوشابه, چای, کچل, تکبال, سلامت, ژنتیک, درمان, بیماری ها,
تاثیر معجزه‌آسای میوه و سبزی در کاهش فشارخون
نوشته شده توسط مهدی در ساعت 19:19

مصرف روزانه مقادیر فراوان میوه و سبزی در کاهش فشار خون بسیار موثر است.

میوه‌ها و سبزیجات جزء مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند، که مصرف روزانه و به مقدار کافی این مواد نقش مهمی در پیشگیری یا کاهش برخی بیماری‌ها به‌ویژه پر فشاری خون، بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان دارد.

افرادی که روزانه دو یا سه عدد میوه سبز و زرد رنگ مصرف می‌کنند، به مراتب سالم‌تر از دیگران هستند.

برخی لبنیات، ماهی، میوه‌ها و سبزیجات از قبیل موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی، نخودفرنگی و کشمش سرشار از پتاسیم هستند، که این ماده معدنی به کنترل و پیشگیری از عارضه‌ی پر فشاری خون در افراد کمک می‌کند.

مصرف نمک بیش از نیاز بدن سبب افزایش یا تشدید عارضه‌ی پر فشاری خون می‌شود و افرادی که به این بیماری دچار هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی قرار دارند.

بر اساس بررسی‌ها از هر پنج ایرانی یک نفر به پر فشاری خون مبتلاست

این بیماری در صورتی که کنترل نشود، به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت و زیبایی، دانستنی های پزشکی، خوراکی ها، ،
:: برچسب‌ها: takbal, فشارخون, تکبال, دانستنی های پزشکی, سلامت, تک بال, خانواده, سرگرمی, سبزی, سبزیجات, غذا, رژیم غذایی, بیماری, ایران, رگ, قلب, مغز, کلیه, چشم, عروق, ماهی, میوه, رنگ,

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد